9 din 10 manageri spun că flotele lor vor crește sau vor rămâne stabile în următorii trei ani
- 42% din companiile locale intenționează să introducă sau să crească utilizarea leasingului operațional
- 28% dintre companiile românești folosesc în prezent tehnologii pe bază de combustibili alternativi
- În următorii trei ani, 5% din flota de autoturisme a companiilor va fi formată din vehicule electrice 100%
București, 6 iunie 2024: Majoritatea companiilor românești rămân încrezătoare în viitorul flotelor lor, 88% anticipând stabilitate sau creștere, în conformitate cu tendința europeană. Principalele motive pentru care managerii anticipează creșteri ale flotelor sunt datorate dezvoltării companiilor sau extinderii activităților (77%), nevoilor legate de resurse umane, precum recrutarea de talente, reținerea angajaților (38%) sau au în plan să ofere vehicule angajaților care nu sunt eligibili pentru mașină de serviciu (31%).
Statisticile fac parte din Arval Mobility Observatory – Barometrul Flotelor și Mobilității 2024, un raport internațional privind tendințele de mobilitate la nivelul companiilor. Pentru această ediție au fost intervievați 8.605 de decidenți din companii din 30 de țări, 250 dintre aceștia fiind din România. Companiile selectate pentru acest studiu independent operează cel puțin un vehicul, iar distribuția pe numărul de angajați este de 33% companii cu sub 10 angajați, 20% companii cu sub 100 de angajați, 27% companii cu sub 250/500/1000 de angajați (în funcție de piață) și 20% companii cu peste 250/500/1000 de angajați (în funcție de piață).
În ceea ce privește modalitatea de finanțare a flotelor, companiile românești continuă să prefere leasingul financiar pentru a-și susține flotele (38%). Achiziția directă este a doua metodă preferată (31%), în timp ce leasingul operațional este indicat de 21% dintre companii, o treime fiind companii mari. Leasingul operațional continuă să înregistreze un trend ascendent în România comparativ cu media europeană, cu patru din zece companii interesate de a implementa sau dezvolta această modalitate în următorii trei ani, față de doar o treime în Europa.
Principalele provocări pentru managerii de flote români includ implementarea tehnologiilor pe bază de combustibili alternativi și adaptarea la politicile restrictive privind vehiculele cu combustibil tradițional.
”Barometrul Flotelor și Mobilității este un etalon în industrie pentru managementul flotelor și soluțiile de mobilitate, iar în cazul României este singura cercetare extinsă din acest domeniu. Rezultatele din acest an ne arată o piață din ce în ce mai stabilă, cu perspective de dezvoltare pe fondul creșterii companiilor. Un alt incentive semnificativ pentru menținerea, dezvoltarea și modernizarea flotelor auto este reprezentat de retenția sau recompensarea angajaților. Dacă ne uităm la segmentul de leasing operațional, acesta are o evoluție interesantă, peste media europeană. Chiar dacă majoritatea companiilor din România preferă metodele să le spunem clasice de dezvoltare a flotelor, leasingul financiar sau chiar achiziția directă, leasingul operațional devine din ce în ce mai popular în mediul de business de la noi. Am încredere că soluțiile de mobilitate pe care noi, la Arval, le dezvoltăm și le aducem pe piața din România sunt necesare, iar feedback-ul pe care îl primim din partea partenerilor este cât se poate de pozitiv. Continuăm să lucrăm la implementarea planului de dezvoltare Arval Beyond și privim cu încredere într-un viitor în care vom fi furnizorul de servicii integrate de mobilitate ce setează trendurile în industrie”, a declarat Roxana Lupescu, Director General Arval România.
Una din cinci companii consideră că dezvoltarea sistemului de lucru de la distanță/de acasă este probabil să genereze schimbări în politica lor de mobilitate, puțin peste media europeană. Companiile românești sunt deschise la utilizarea vehiculelor second-hand, cu o rată de adoptare mai mare decât în Europa: 47% dintre acestea le-au adoptat deja (comparativ cu 41% în medie în Europa), iar 82% folosesc sau ar considera includerea acestui tip de vehicule în flota lor (în conformitate cu media europeană) în următorii trei ani.
Doar 42% dintre companii se consideră deja eligibile pentru raportarea publică reglementată de ESG, în prezent sau în următorii doi ani, unul dintre cele mai scăzute scoruri din Europa (60% în medie). Acest lucru este probabil cauzat de lipsa de cunoștințe, deoarece 35% dintre managerii de flote din România nu știu dacă sunt eligibili, comparativ cu 27% în Europa. Soluțiile de mobilitate a angajaților în cadrul raportării ESG sunt considerate de importanță medie sau mare de 89% dintre companiile românești, în conformitate cu standardul european (91%).
COMPANIILE ROMÂNEȘTI FAC EFORTURI PENTRU A TINE PASUL CU ADOPTAREA COMBUSTIBILILOR ALTERNATIVI, COMPARATIV CU MEDIA DIN EUROPA
În ceea ce privește tranziția către utilizarea tehnologiilor pe bază de combustibili alternativi, deși România face progrese de la an la an, însă se situează încă sub standardele europene. Principalele argumente pentru adoptarea acestor tehnologii sunt reducerea impactului asupra mediului și accesul în zonele unde sunt impuse restricții stricte privind nivelul de emisii poluante ale vehiculelor. Managerii de flote identifică însă lipsa punctelor de încărcare – fie acasă, la birou sau în spațiul public – și prețul de achiziție ca principale constrângeri pentru trecerea la vehiculele electrice cu baterie 100%. Însă o treime din companii planifică să instaleze puncte de încărcare la sediul companiei în următorul an.
Doar 28% dintre companii folosesc în prezent cel puțin una dintre aceste tehnologii alternative, cel mai scăzut scor din Europa. Incluzând companiile care iau în considerare utilizarea acestora în următorii trei ani, procentul ajunge la 64%, însă tot sub standardul european de 77%. Motivele pentru a trece la aceste tehnologii alternative rămân axate pe reducerea impactului asupra mediului și conducerea în zone cu emisii reduse.
Pentru autoturisme, politicile restrictive viitoare, CSR și imaginea companiei sunt de asemenea importante, în timp ce pentru vehiculele comerciale ușoare (LCV-uri), managerii de flote se concentrează in principal pe aspectele economice, cum ar fi reducerea cheltuielilor cu combustibilul și costul total de proprietate.
În următorii trei ani, se estimează că 5% din flota de autoturisme a companiilor din România va fi formată din vehicule electrice 100% (BEV), față de 20% media europeană. Implementarea soluțiilor de mobilitate rămâne mai lentă în România decât în restul Europei (67% față de media de 79%), al doilea cel mai scăzut scor după Polonia. Cu toate acestea, cu un procent de 93%, nivelul de considerare este foarte încurajator și similar cu cel european. Companiile mici au o rată de adoptare mai redusă decât restul (61% față de 69-73% în rândul companiilor cu 10+ angajați).
La fel ca în 2023, transportul public este modalitatea de deplasare cea mai folosită și pe care angajații companiilor o iau cel mai des în considerare, cu un potențial de creștere de la 21% în prezent, până la 40% în următorii trei ani. Managerii de flote continuă să își exprime interesul de a implementa soluții de ride sharing în cadrul companiilor, o alternativă care se estimează că va fi implementată de o treime din companii până în 2027, aproape dublu față de nivelul din prezent. Un interes similar se manifestă și în ceea ce privește adoptarea soluțiilor de bike sharing, 30% din companii luând acest lucru în considerare pentru următorii trei ani, în special companiile mari, cu până la 499 de angajați.
Metodologie 2023-2024
Pentru acest studiu independent au fost intervievați 8 605 factori de decizie din companii, între 21 august și 13 noiembrie 2023, din 30 de țări, de către Ipsos, compania independență de studii de piață. Participanții au fost recrutați prin telefon, interviurile fiind operate în totalitate prin telefon. Scopul studiului acoperă 30 de țări: Austria, Germania, Belgia, Spania, Franța, Grecia, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Portugalia, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, România, Elveția, Finlanda, Danemarca, Norvegia, Suedia, Noua Zeelandă, Australia, Mexic, Canada, America de Nord, Turcia, Maroc, Chile, Peru și Brazilia. Companiile intervievate operau cel puțin un autoturism.
Distribuția interviurilor a fost următoarea:
- 33 % companii cu mai puțin de 10 angajați
- 20 % companii având între 10 și 99 angajați
- 27 % companii având între 100 și 249/499/999* angajați (*in funcție de piață)
- 20 % companii având 250/500/1000* angajați sau mai mult (*in funcție de piață)
Despre Observatorul Arval pentru Mobilitate
Observatorul Arval pentru Mobilitate este recunoscut pe scară largă ca una dintre platformele de cercetare și schimb de informații din industrie cu autoritate în sectorul flotei și mobilității. Acesta își propune să colecteze și să ofere informații obiective și precise pentru a le împărtăși cu toate tipurile de public pe care să le ajute să înțeleagă mai bine noua paradigmă a mobilității în care operăm și sprijinindu-le în navigarea prin această ecuație care este selecția în continuă expansiune a soluțiilor de mobilitate disponibile.
Despre Arval:
În lume, Arval este un actor important în domeniul leasingului de vehicule full-service și un specialist în soluții de mobilitate, închiriind mai mult de 1,7 milioane de vehicule la sfârșitul lunii decembrie 2023. În fiecare zi, 8.400 de angajați Arval din 29 de țări oferă soluții flexibile pentru a face călătoriile fără probleme și durabile pentru clienții săi, de la mari grupuri corporative internaționale la companii mai mici și clienți individuali de retail.
Arval este membru fondator al Alianței Globale Element-Arval, lider mondial în industria de gestionare a flotelor, cu peste 4,4 milioane de vehicule în 56 de țări. Arval a fost fondată în 1989 și este deținută integral de BNP Paribas. Arval este poziționată în cadrul diviziei Commercial, Personal Banking & Services a grupului.
Arval a fost recompensată cu medalia de aur EcoVadis 2023, plasându-și strategia de sustenabilitate în Top 5% dintre companiile evaluate.
In România, Arval este prezent din 2006 și a clădit în mod consistent o echipă de peste 120 de experți ce oferă servicii de mobilitate sustenabila clienților noștri. La mijlocul anului 2024 Arval este unul dintre principalii provideri de soluții de mobilitate sustenabilă de pe piața locală pe segmentul de Leasing Operațional Full Service.